Blog

Już niedługo „Księga czołgów”!

Jest to dzieło całkowicie inne w porównani z dotychczas wydanymi przez Alma-Press publikacjami o broni pancernej. Jego autorami jest zespół pracowników największego na świecie muzeum broni pancernej w Bovington w Wielkiej Brytanii.
Z kolei wydawcą oryginalnej wersji „Księgi czołgów” (ang. „The Tank Book”) jest znane wydawnictwo Dorling Kindersley, które słynie z bogato ilustrowanych publikacji. Taka tez jest „Księga czołgów”.  
Autor tekstu to David Willey, kustosz muzeum w Bovington. Opisał on zwieźle, a zaraem ciekawie nie tylko historię powstania i rozwoju czołgów i innych opancerzonych wozów bojowych, ale też ich użycie podczas I i II wojen światowey i w wielu konfliktach, jakie rozgrywały się na świecie po 1945 roku. W książce zamiesczono opisy ponad 400 czołgów, samoxhodów pancernych, bojowych wozów piechoty i transporterów opancerzonych. Wszystkie pokazano na przynajmniej jednynm zdjęciu, dodając zwięzłe dane techniczne.
Prawdziwą gratką dla fanów są rozdziały ukazujące na 20-27 zdjęciach szczegóły budowy czołgów i innych pojazdów, ich wnętrze i uzbrojenie. Dzięki temu możemy dokladnie zapoznac się z m.in. czołgami Mark IV, Renault FT17, Vickers Mark VIB, Vickers Medium Mark II, PzKpfw. Tiger I, M3 Stuart, M4 Sherman, T-34/85, M18 Hellcat (działo samobieżne), T-72 (w polskich barwach!), Centurion, Leopard 1, Cougar (transporter opancerzny), Scorpion CVR(T), Buffel (pojazd minoodporny) i M1A2 Abrams.
W ostatniej części książki opisano i ukazano na doskonałych grafikach: ewolucję budowy czołgów (na przykładzie przekrojów wozów Mark IV i M4 Sherman), różne typy silników czołgowych, różne rodzaje gąsienic i układów zawieszenia, budowę armaty czołgowej, podstawowe typy nabojów i ich oddziaływanie na pancerz, metody ochrony czołgów przed bronią przesiwpancerną, a także ewolucję mundurów i hełmów czołgistów.
Czytelników powinien szczegónie zaciekawić – wbrew pozorom – rozdział dotyczący pojazdów opancerzonych z okresu I wojny światowej. Myślę, że zwsze jest ciekawe śledzenie z perspektywy lat dróg, jakimi podążali konstruktorzy chcąc stworzyć jak najdoskonalszy wóz bojowy. W książce pokazano kilkanaście całkowicie nieznanych polskiemu cztylenikowi konstrukcji (no chyba że ktoś miał dostęp do specjalistycznej literatury w j. angielskim), np. czolgi: Medium Mark C (Hornet), Mark VIII, Mark IX, Skeleton Tank, Fiat 2000, M1918 3 Ton Tank oraz działo samobieżne Gun Carrier, Mark I. Przybliżono też sylwetki konstruktorów pierwsych czołgów na świecie, czyli Mark I-Mark IV – Sir Willima Tritona i Waltera Wilsona.
-Andrzej Zasieczny